Je hebt vast wel eens advertenties voorbij zien komen op jouw tijdlijn op sociale media, en misschien heb je zelfs wel eens iets gekocht via één van die advertenties. Ben je zzp’er en heb je een product of dienst die je graag zou willen laten zien aan een groter publiek?
Dit kan makkelijk via het advertentiesysteem van Facebook. Advertenties maken is relatief eenvoudig en hoeft helemaal niet veel te kosten. Ook voor het maken van Instagram advertenties heb je een Facebook-account nodig.
Maar wat kost adverteren op Facebook & instagram nu eigenlijk?
Je hebt helemaal geen groot budget nodig om te kunnen adverteren op Facebook en Instagram, en dat is precies wat het zo leuk maakt.
Het gebruik van Facebook en Instagram is gratis. Voor het maken van advertenties moet je een bedrijfsaccount aanmaken, ook dit kost niets extra’s. Vervolgens kun je al een breder publiek bereiken vanaf 1 euro per dag.
Een goed bedrag om mee te beginnen is 10 euro per dag. Dit komt neer op ongeveer 300 euro per maand. Hierbij moet je onthouden dat een hoger budget geen garantie is voor succes. Een advertentiecampagne die 3 euro per dag uitgeeft kan even succesvol zijn als een campagne van 20 euro per dag.
De advertentieveiling: het model om kosten te berekenen
Jij als adverteerder betaald Facebook voor advertentieruimte. Hiervoor moet jij ‘strijden’ met andere bedrijven die hun producten en diensten willen laten zien aan jouw doelgroep op Facebook en Instagram. Dit proces heet een advertentieveiling en verloopt volledig automatisch. De hoogte van jouw bod heeft invloed op of jij de veiling wint. Met 1 euro is het mogelijk om veilingen te winnen, maar het is aan te raden om een hoger budget te gebruiken.
Daarnaast bepaald de kwaliteit van jouw advertentie hoe duur het is om de advertentie te laten zien aan Facebook en Instagram gebruikers in jouw doelgroep. Facebook geeft de voorkeur aan advertenties met foto’s in het juiste formaat. Ook de kwaliteit van jouw advertentieteksten en foto’s moeten goed zijn. Hoe beter jouw advertentie, hoe goedkoper het wordt om te adverteren.
Wat mág het kosten? Bepaal je maximale kosten per conversie
Afhankelijk van welke advertentiecampagne je kiest kunnen de kosten natuurlijk wel oplopen. Maar hier hoef je je geen zorgen over te maken. Het mooie aan het advertentiesysteem van Facebook is dat je volledige controle hebt over wat je uitgeeft. Je kunt voor jouw campagnes een maximumbudget instellen zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om de verwachte klantwaarde te koppelen aan jouw advertentiebudget.
Cursus Adverteren: een schat aan Tips, Tricks en Tools
Wil je meer weten over hoe je zelf campagnes en advertenties opzet via Facebook? In onze Facebook & Instagram Advertentiecursus hebben we stap voor stap uitgelegd hoe je een campagne opzet. Hierbij vind je natuurlijk ook voorbeelden van echte bedrijven die je goed op weg helpen.