In dit artikel gaan wij in op de vraag: Adverteren op Facebook: Wat kost dat? En welke verschillende factoren hebben invloed op de advertentiekosten?
Door middel van adverteren op Facebook kun je een enorm groot publiek bereiken. Facebook is dan ook een krachtig platform om doelgericht te adverteren op potentiële klanten.
Wanneer je voor jezelf hebt bepaald dat je graag jouw producten of diensten wilt adverteren op Facebook, zijn er vaak nog een aantal vragen waar je mee kan zitten. Een veelgestelde vraag is dan al snel: Wat kost dat adverteren op facebook (en Instagram) nou eigenlijk? Logisch, want je wilt natuurlijk wel weten waar je aan toe bent. Echter is er geen vast bedrag wat adverteren op Facebook kost. Wel zijn er een aantal factoren die invloed kunnen hebben op jouw maandelijkse advertentiekosten. In dit artikel gaan wij hier dieper op in en beschrijven wij waar je rekening mee kunt houden om jouw budget zo efficiënt mogelijk te besteden. Aan het einde van dit artikel doen we je ook nog eens een waardevolle aanbieding die je eigenlijk niet wilt missen.
Benieuwd? Lees dan zeker even door!
Wat kost adverteren op Facebook?
Wanneer we kijken naar de kosten van adverteren op Facebook, zien we dat de gemiddelde ‘kosten per klik’ (CPC) tussen de 20 en 40 cent ligt. Het is vaak dan ook een stuk goedkoper dan bijvoorbeeld adverteren op Google. Daarnaast kun je met ieder gewenst budget beginnen met adverteren op Facebook. Dit geeft je de mogelijkheid te beginnen met een lager bedrag per maand. Zodra je het adverteren onder de knie hebt, kun je met een steeds groter bedrag gaan adverteren.
Wil jij liever dat professionals jouw advertenties maken en bijhouden? Dan rekent het desbetreffende marketingbureau vaak ook nog een service fee. Dit kan dus invloed hebben op de totale kosten om advertenties te draaien voor jouw onderneming.
Wat kost adverteren op Instagram?
Met meer dan 1 miljard gebruikers en zo’n 500 miljoen dagelijkse gebruikers, is Instagram een waardevol kanaal om jouw doelgroep te bereiken. Het is dan ook logisch dat veel bedrijven via dit interessante kanaal communiceren met hun doelgroep.
Als we verder kijken naar de kosten van het adverteren op Instagram, zien we dat dit geheel afhankelijk is van een aantal factoren. Denk bijvoorbeeld aan de doelgroep, jouw doelstelling en de hoeveelheid concurrentie die ook jouw potentiële klanten wilt bereiken. Dus, stel je voor, je bent met jouw onderneming vooral actief in een nichemarkt. Dan is de kans groot dat het adverteren via Instagram minder zal kosten dan wanneer je ‘de strijd’ moet aangaan in een markt met veel concurrentie.
Momenteel betaal je tussen de 10 cent en 2 euro voor een klik op een link. Ook geeft Instagram de kosten per duizend weergaven aan. Dit ligt gemiddeld tussen de 1 euro en 6 euro. Kortom: Je kunt óók voor Instagram niet precies aangeven hoeveel het adverteren zal gaan kosten. Wel kun je een limiet instellen waardoor je zeker weet dat je nooit over jouw maximale budget kunt gaan.
Ten slotte geldt ook voor Instagram dat er veel verschillende marketingbureaus zijn die jouw onderneming graag helpen bij het opzetten van advertenties. Wil jij dus liever niet teveel zelf aan de slag met het adverteren op Instagram? Neem dan ook altijd een service fee mee in jouw begroting.
Is er een minimum budget om te kunnen adverteren op Facebook?
Wanneer je net begint met adverteren, is het uiteraard fijn om het eerst eens te proberen met een relatief laag budget. Facebook heeft als groot voordeel dat je met ieder gewenst budget aan de slag kunt. Zo kun je zelfs al adverteren met een budget van 1 euro per dag! Je hoeft dus niet bang te zijn om gelijk grote bedragen kwijt te raken. Uiteraard is het wel belangrijk een reëel doel te stellen wanneer je adverteert met een kleiner budget.
Twijfel jij of jouw advertentiebudget past bij jouw doelen? Of wil jij advies om een advertentiebudget te bepalen? Neem dan gerust contact op!
Wanneer je budget verhogen?
Je bent al een tijdje aan het adverteren én je merkt dat het eigenlijk al heel goed gaat. Super! Er komen bijvoorbeeld offerte aanvragen binnen of je verkoopt al producten via jouw webshop. Kortom je meet conversies vanuit jouw advertentie! Vaak is dan een logische vervolgstap om jouw budget te verhogen. Er komt immers ook meer omzet binnen waardoor je verder kunt opschalen.
Toch blijft het lastig om te bepalen wanneer je jouw advertentiebudget moet verhogen. Een veel gebruikte regel hiervoor is: Je kunt jouw budget verhogen zodra de kosten per conversie minder zijn dan het bedrag wat jij hebt vastgesteld.
Voorbeeld: Je hebt een webshop die mooie handgemaakte stoelen verkoopt. Per stoel is jouw netto winst 150 euro. Je bepaald dat jij maximaal 50 euro wilt betalen per conversie. Al snel blijkt dat jouw stoelen enorm goed aanslaan én je ziet de kosten per conversie uitkomen op 30 euro. Dan is dat het moment om jouw advertentiebudget te verhogen en te testen wat dit doet met jouw advertentie en conversies.
Dag budget versus looptijdbudget: wat zijn de verschillen?
Wanneer je het budget voor jouw advertenties gaat instellen zijn er twee opties. Namelijk een dag budget en een looptijdbudget. Bij een dag budget stel je een maximum budget in dat per dag mag worden uitgegeven. Dit is dus iedere dag hetzelfde bedrag. Bij een looptijdbudget wordt er een maximum bedrag over een bepaalde periode uitgegeven.
Facebook vs Google: Waar is jouw geld beter besteed?
Kan ik beter beginnen met adverteren op Facebook of toch advertenties plaatsen op Google? Deze vraag krijgen wij enorm vaak. En eigenlijk is hier niet een duidelijk antwoord op. Het ligt er namelijk aan welke mensen jij wilt bereiken met jouw advertentie. Wil je mensen bereiken die al weten waar ze naar op zoek zijn én hier ook echt naar zoeken? Dan is adverteren op Google een verstandige keuze.
Wil je ‘ongevraagd’ jouw product of dienst aanbieden bij mensen die jou nog niet kennen, maar mogelijk wel geïnteresseerd zijn in jouw aanbod? Dan is adverteren op Facebook iets voor jou. Daarnaast heeft adverteren op Facebook ook als bijkomend voordeel dat je naamsbekendheid kunt genereren bij jouw potentiële klanten. Je verkoopt dus niet altijd direct jouw product of dienst, maar bereikt wel veel mensen uit jouw doelgroep.
Wanneer we kijken naar de kosten, is facebook gemiddeld goedkoper om op te adverteren.
Wil jij leren hoe je zelf jouw advertenties zo efficiënt mogelijk kunt draaien?
Stel je voor… Over een paar weken heb jij verschillende advertenties aan staan. Je weet hoeveel klanten, contactaanvragen en omzet deze opleveren. Je bent niet langer aan het ‘gokken’. Je weet wat je doet.
Het is niet meer nodig om iedere vijf minuten te checken hoeveel cent er besteed is. Je ervaart rust en zelfverzekerdheid en kunt je focussen op jouw dagelijkse werkzaamheden. Dit alles terwijl je resultaat behaald.
In onze cursus laten wij je zien hoe dit óók voor jou een werkelijkheid kan worden. De methode die wij jou aanleren gebruiken wij zelf om campagnes op te zetten voor onze klanten en blijkt telkens weer te werken!
Bekijk de online cursus Start met Verkopen op Facebook & Instagram hier.