Vorige week heb ik de online conference Ad World bijgewoond. En wat mij het meest is bijgebleven is de presentatie van de Co-Founder van Meller, Chris Erthel, over ‘Ethical Ads’. Hij noemde 7 principes die je als maker van advertenties in het achterhoofd moet houden:
#1 Zorg ervoor dat mensen zich niet slechter voelen na het zien van je advertentie.
Vaak zie je dit bij producten die mensen tonen die er een bepaalde levensstandaard op nahouden, of beautyproducten die mensen tonen met een perfecte huid. Het doel is juist niet om de consument zich slechter te laten voelen over zichzelf. Maar denk na over hoe je de consument een goed gevoel kan geven met jouw advertentie.
#2 Denk ook na over het product dat je verkoopt.
Is het wel ethisch verantwoord om deze te verkopen?
#3 Gebruik geen bedrog in je advertenties.
Vertel de waarheid over je product. Als je product echt goed is hoef je het ook niet mooier te maken dan het is.
#4 Denk na over het gebruik van onrealistische schoonheidsnormen.
Wat voor impact heeft dit op de consument, en op jouw product?
#5 Voor de mensen die aan dropshipping doen: Verzend geen producten van ‘lage kwaliteit’ over de hele wereld.
De ecologische voetafdruk van een consument is voor dit soort producten is erg hoog. Als ze vervolgens snel stuk gaan draagt dit weer bij aan verspilling. Het verkopen van producten die wat duurder zijn en lang meegaan is beter voor het milieu en de tevredenheid van de consument.
#6 Houd rekening met mensen van verschillende culturele achtergronden bij het maken van jouw advertenties.
Maak geen “humoristische” advertenties ten koste van bepaalde groepen. Wees alert op culturele gevoeligheden en probeer zoveel mogelijk groepen aan te spreken (mits ze in jouw doelgroep passen natuurlijk).
#7 Don’t Greenwash
Deze term is moeilijk te vertalen. Maar het komt erop neer dat veel bedrijven op sociale media en in advertenties laten zien dat ze zich volop inzetten voor het milieu en goede doelen. Terwijl het in de werkelijkheid totaal geen prioriteit heeft in de bedrijfscultuur, en misschien zelfs wel vervuilende bedrijven zijn. Wees dus authentiek!
In adverteren is het soms moeilijk om de balans te vinden tussen ethiek en commercie. Hopelijk helpen deze 7 principes jou om anders te kijken naar je campagnes.