Zelf succesvol adverteren op Facebook & Instagram is met de juiste tools en tips heel goed mogelijk! Hier zijn 10 Krachtige Tips voor Adverteren op Facebook & Instagram als je van plan bent om onze cursus te volgen, of als je zelf al lekker aan de slag bent met Facebook Ads.

1. Gebruik de Facebook Pixel voor maximaal resultaat

Doordat de helft van de wereld Facebook en Instagram gebruikt, weet Facebook Ads – het advertentiesysteem voor Facebook en Instagram – héél veel over de gebruikers. Met de (gratis) Facebook Pixel heb je nog meer mogelijkheden om deze data in jouw voordeel te gebruiken. Zo kun je gebruik maken van punt 2:

2. Dynamische doelgroepen

Met look-a-like doelgroepen kun je op basis van verzamelde gegevens nieuwe mensen bereiken. Als je website bijvoorbeeld veel verkoopt, kan het systeem op zoek gaan naar overlappende kenmerken van deze personen en op basis daarvan nieuwe mensen bereiken. Met zulke doelgroepen voed je constant de Facebook pixel: hoe meer mensen kopen, hoe beter het systeem weet wie het moet bereiken.

3. Verkoop je via je website? Zorg dat deze op orde is

Als de ‘actie’ op je website gebeurt, is het belangrijk om te zorgen dat deze in lijn is met je advertenties, snel en simpel werkt, en dat er genoeg overtuigingselementen op staan. Denk aan reviews en keurmerken, maar ook ‘het gezicht’ achter het product. Want mensen kopen van mensen.

4. Bereik mensen gericht opnieuw met retargeting

Voor online verkoop heb je soms 5 tot 12 contactmomenten nodig. Met adverteren bereik je meestal personen 1 à 2 keer. Met een Retargeting-campagne kun je mensen opnieuw blijven bereiken, bijvoorbeeld als je ze website of je profiel op Instagram hebben bekeken.

5. Gebruik foto én video

Dit kan verschillen per doelgroep. Soms is video effectiever, soms is foto goedkoper. Onze algemene stijlregel is: een opvallende, krachtige foto (bijvoorbeeld met sterke kleuren en veel contrast) is een goede start.

Voor video werkt het vaak goed om iedere 1,5 seconde een nieuw shot te gebruiken, eventueel met een mooie overgang. Je totale video hoeft niet langer te zijn dan 30 seconden.

6. Vrolijke mensen werken het beste

Kijk maar eens naar de ontwikkeling van Goede Doelen marketing! Tegenwoordig zie je niet alleen maar meer de verschrikkelijke toestanden die ze willen fixen. Je ziet juist de uitkomst: vrolijke, lachende mensen die in hun kracht staan. Ook voor jouw advertenties kan dit goed werken, want lachende mensen trekken de aandacht.

7. Kill your darlings: hecht niet te veel waarde aan je ideeën

Als je gaat adverteren gebeurt er iets geks: je zult zien dat je beste ideeën misschien niet zo effectief zijn, en het tegenovergestelde juist goed werkt. Blijf proberen, test alles, en trek je conclusies uit de data.

8. Kijk eens naar wat anderen doen

Omdat adverteren voor iedereen testen en proberen blijft, is het waardevol om te zien waarmee anderen bezig zijn. In onze cursus vind je een tool waarmee je de actieve advertenties van je concullega’s kunt bekijken, om te ontdekken wat voor hen op dit moment goed werkt.

9. Blijf optimaliseren

Adverteren op Facebook & Instagram is net als het bijhouden van een tuin. De planten (advertenties) hebben regelmatig water nodig. Sommige zijn seizoensgebonden, en anderen gaan tijdelijk mee en moet je regelmatig vernieuwen. Op Social Media is ook niet alles voor altijd. Ververs regelmatig wat je de wereld instuurt. Maar tegelijk kun je soms ook advertenties langer online houden dan je denkt.

10. En tot slot… neem de tijd!

Omdat niet alles volkomen logisch en voorspelbaar is met adverteren, is het belangrijk dat je het blijft proberen. Je zult zien dat externe factoren zoals weer (op zonnige dagen zit iedereen buiten, als het regent gaan mensen online shoppen), seizoen (tijdens vakantie maken mensen wel plannen maar minder commitments) en feestdagen (adverteren wordt duurder richting kerst, omdat iedereen online gaat) invloed hebben. Uiteindelijk ben je op zoek naar het succesvolle gemiddelde van een langere periode, en daar heb je simpelweg tijd en geduld voor nodig.

Heb je vragen? Stuur ons gerust een bericht, en bekijk ook eens onze Cursus Adverteren op Facebook & Instagram als je aan de slag wilt.

Succes!